Baten en lasten
Baten en lasten (meerjarig) | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Totaal baten | 8.743 | 3.438 | 2.793 | 2.793 | 2.793 | 2.793 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 4.812 | 510 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Opbrengsten derden | 3.931 | 2.928 | 2.393 | 2.393 | 2.393 | 2.393 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 137.286 | 126.261 | 126.382 | 122.636 | 122.526 | 122.526 |
Apparaatslasten | 70.274 | 55.207 | 55.751 | 54.521 | 54.500 | 54.500 |
Inhuur | 7.059 | 3.504 | 1.854 | 1.838 | 1.838 | 1.838 |
Overige apparaatslasten | 3.119 | 794 | 791 | 791 | 770 | 770 |
Personeel | 60.096 | 50.909 | 53.106 | 51.892 | 51.892 | 51.892 |
Interne Lasten | -7.639 | -7.394 | -6.049 | -6.049 | -6.049 | -6.049 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -7.637 | -7.394 | -6.049 | -6.049 | -6.049 | -6.049 |
Programmalasten | 74.651 | 78.448 | 76.680 | 74.164 | 74.075 | 74.075 |
Financieringslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 11.928 | 16.932 | 15.599 | 12.919 | 13.256 | 13.364 |
Kapitaallasten | 445 | 559 | 544 | 458 | 402 | 294 |
Overige programmalasten | 1.966 | 1.258 | 487 | 1.003 | 633 | 633 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 60.312 | 59.699 | 60.050 | 59.784 | 59.784 | 59.784 |
Saldo voor VPB en reserveringen | -128.543 | -122.823 | -123.589 | -119.843 | -119.733 | -119.733 |
VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo voor reserveringen | -128.546 | -122.817 | -123.590 | -119.843 | -119.731 | -119.731 |
Onttrekking aan reserves | 55 | 0 | 673 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -128.488 | -122.820 | -122.917 | -119.840 | -119.730 | -119.729 |
Toerekening overhead aan programma | ||||||
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 20.457 | 18.299 | 16.853 | 16.807 | 16.733 | 16.733 |
Overhead clustermanagement en ondersteuning | 0 | 12.443 | 14.086 | 13.661 | 13.101 | 13.101 |
Resultaat na Overhead | -148.945 | -153.562 | -153.856 | -150.308 | -149.564 | -149.563 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten bestaan uit opbrengsten van huisvuil- en andere bestuurlijke boetes, zoals boetes voor wildplassen, afval op straat gooien en hondenpoep. Daarnaast zijn er legesopbrengsten uit het verlenen van horeca- en evenementenvergunningen en een aantal subsidies van het rijk.
Lasten
De lasten voor het onderdeel Veiligheid bestaan uit bestrijding woonoverlast, gemeentelijk cameratoezicht en werkzaamheden voor het programma Veilig Ondernemen, bevorderen Veiligheidsbeleving, stadsmariniers, terugdringen High Impact Crime (HIC), bestrijden woninginbraken, beleid en uitgeven evenementen- en horecavergunningen, tegengaan ondermijnende criminaliteit en aanpak jeugdoverlast. Aan de RET wordt een subsidie verstrekt voor de inzet van OV surveillanten. De lasten voor Toezicht en Handhaving bestaan grotendeels uit de personeelskosten van de stadswachten die verantwoordelijk zijn voor onder meer het wijkgerichte toezicht, naleving van drank- en horeca- en taxiwetgeving, de pandenaanpak voor bestrijding woonoverlast, het toezicht op de Maastunnel, het gemeentelijk cameratoezicht, beveiliging van gemeentelijke gebouwen en de brug- en sluiswachters.
Reserves
Er is in 2016 € 55 mln onttrokken aan het specifiek veiligheidsprogramma uit de reserve Wijkgericht werken, die ingevlochten is vanuit de voormalige deelgemeenten. Er wordt in 2018 of mogelijk al deels eerder € 673 mln onttrokken aan het specifiek veiligheidsprogramma uit de reserve Wijkgericht werken ten behoeve van het verbeteren van de veiligheid in de wijken. In de meeste wijken zijn de ontwikkelingen positief. Tegelijkertijd toont het wijkprofiel dat in sommige wijken de ontwikkelingen minder positief en zelfs in sommige wijken negatief zijn. In de meest kwetsbare wijken continueren wij de intensieve inzet in deze wijken. Met name zal de inzet gefocust worden op de HIC-aanpak zoals wijken als Vreewijk, Bloemhof, Pendrecht, Bospolder-Tussendijken en Tarwewijk.
Meerjarig verloop
Het resultaat na overhead daalt in 2017 ten opzichte van 2016 voornamelijk door het wegvallen van de vergoeding van het Havenbedrijf Rotterdam voor brug- en sluiswachters per 1 januari 2017. Deze daling wordt enerzijds beperkt door een lagere toerekening van overhead aan het product. Anderzijds is voor de periode 2017 en 2018 budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van project Nota Schone Stad en Plan-Oost. Vanaf 2019 vallen deze middelen weg en laat het resultaat een stabiel beeld zien.
De lasten dalen verder meerjarig vanwege de invulling van de bezuinigingen en de afbouw van het budget voor Bospolder-Tussendijken na 2018. Tegelijkertijd zijn de lasten meerjarig toegenomen als gevolg van de aanpak problematiek Spaanse Polder, Crisisorganisatie Veilig, project Sexueel Intimiderend Straatgedrag en de FLO Brandweer vanaf 2018.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning
