Baten en lasten
Baten en lasten (meerjarig) | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Totaal baten | 150.126 | 265.108 | 147.287 | 132.572 | 106.694 | 96.694 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 10.476 | 5.954 | 749 | 255 | 255 | 255 |
Financieringsbaten | 864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 140.140 | 259.154 | 146.538 | 132.317 | 106.439 | 96.439 |
Overige baten | -1.354 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 159.865 | 266.428 | 149.915 | 132.127 | 103.983 | 94.488 |
Apparaatslasten | 20.790 | 17.278 | 17.453 | 17.559 | 17.328 | 17.098 |
Inhuur | 3.686 | 1.896 | 1.582 | 1.893 | 1.662 | 1.432 |
Overige apparaatslasten | 939 | 444 | 442 | 441 | 441 | 441 |
Personeel | 16.165 | 14.938 | 15.429 | 15.225 | 15.225 | 15.225 |
Interne Lasten | 49.594 | 42.717 | 34.732 | 33.113 | 33.095 | 33.085 |
Beleidspecifiek vastgoed | 20.831 | 16.875 | 16.760 | 16.685 | 16.667 | 16.667 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | 28.763 | 25.842 | 17.972 | 16.428 | 16.428 | 16.418 |
Programmalasten | 89.481 | 206.433 | 97.730 | 81.455 | 53.560 | 44.305 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 35.514 | 61.642 | 30.583 | 23.290 | 10.427 | 5.497 |
Kapitaallasten | 15.300 | 14.137 | 14.323 | 13.647 | 10.268 | 9.367 |
Overige programmalasten | 38.583 | 129.701 | 52.844 | 44.218 | 32.565 | 28.666 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 84 | 953 | -20 | 300 | 300 | 775 |
Saldo voor VPB en reserveringen | -9.739 | -1.320 | -2.628 | 445 | 2.711 | 2.206 |
VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo voor reserveringen | -9.737 | -1.320 | -2.626 | 448 | 2.713 | 2.211 |
Onttrekking aan reserves | 3.399 | 3.933 | 1.196 | 1.491 | 166 | 166 |
Toevoeging aan reserves | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 25080 | 1.579 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 18.039 | 4.193 | -1.432 | 1.938 | 2.881 | 2.374 |
Toerekening overhead aan programma | ||||||
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 6.152 | 6.275 | 5.681 | 5.735 | 5.709 | 5.709 |
Overhead clustermanagement en ondersteuning | 0 | 3.359 | 3.338 | 3.372 | 3.215 | 3.186 |
Resultaat na Overhead | 11.887 | -5.441 | -10.451 | -7.169 | -6.043 | -6.521 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten hebben betrekking op bijdragen rijk en medeoverheden en opbrengsten derden. Deze baten bestaan voornamelijk uit de inkomsten vanuit parkeren en bijdragen vanuit derden.
De sterke stijging van de baten in 2017 ten opzichte van 2016 komt in het bijzonder door de uitvoering van het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn. De uitvoering van dit project vindt plaats in opdracht van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die ook een grote financiële investering pleegt in dit project.
Lasten
De apparaats- en programmalasten vloeien voort uit de uitvoering van onder andere het jaarlijks vervangen van verkeerslichtinstallaties, exploitatie van Parkeer Geleiding, de inzet voor straatparkeren, exploitatie en beheer van parkeergarages en fiscaal handhaven, luchtkwaliteit projecten zoals de milieuzone, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van concernbrede bedrijfsvoeringskosten en overige kosten vanuit andere producten. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van in het verleden gedane investeringen. De sterke stijging van de lasten in 2017 ten opzichte van 2016 betreft de uitvoering van het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn, zoals genoemd onder de baten.
Reserves
Na de opheffing en vrijval van de bestemmingsreserve Parkeerfonds in 2016 vinden er in 2017 geen onttrekkingen en/of toevoegingen meer plaats aan deze bestemmingsreserve. De overige onttrekkingen aan de bestemmingsreserves worden o.a. ingezet voor Verkeersveiligheid, Citylab, project A13/A16, de Harwichknoop en buitenruimte Hoek van Holland.
De reserves laten ten opzichte van 2016 een daling zien omdat in 2017 een lagere onttrekking plaatsvindt uit het Investeringsfonds Rotterdam (IFR) voor het project buitenruimte Hoek van Holland.
Meerjarig verloop
De stijging en daling (2017 / 2018) van de baten en lasten wordt veroorzaakt door het uitvoeringsritme van het project Hoekse Lijn. Volgens de huidige inzichten wordt het project in 2018 opgeleverd, met nazorg tot en met 2019. Ten opzichte van 2017 zijn er in 2016 incidentele positieve bijstellingen geweest van budget voor aantrekkende markt en projecten die gefinancierd worden uit middelen Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit.
Daarnaast is in 2016 éénmalig € 25 mln uit de bestemmingsreserve Parkeerfonds vrijgevallen.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning
