Baten en lasten
Baten en lasten (meerjarig) | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Totaal baten | 30.330 | 19.555 | 17.540 | 16.481 | 15.781 | 15.781 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 5.634 | 4.980 | 2.719 | 1.660 | 960 | 960 |
Financieringsbaten | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 24.605 | 14.574 | 14.821 | 14.821 | 14.821 | 14.821 |
Overige baten | -139 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 79.188 | 89.807 | 83.060 | 74.158 | 70.904 | 60.130 |
Apparaatslasten | 27.392 | 26.239 | 25.502 | 25.434 | 25.434 | 25.434 |
Inhuur | 2.898 | 3.855 | 3.004 | 3.044 | 3.044 | 3.044 |
Overige apparaatslasten | 1.054 | 577 | 542 | 542 | 542 | 542 |
Personeel | 23.440 | 21.807 | 21.956 | 21.848 | 21.848 | 21.848 |
Interne Lasten | 2.642 | 1.016 | -2.963 | -3.060 | -3.060 | -3.060 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | 2.642 | 1.016 | -2.963 | -3.060 | -3.060 | -3.060 |
Programmalasten | 49.154 | 62.552 | 60.521 | 51.784 | 48.530 | 37.756 |
Financieringslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 2.699 | 2.274 | 655 | 7.486 | 7.103 | 7.103 |
Kapitaallasten | 1.275 | 1.167 | 1.225 | 1.512 | 1.482 | 1.185 |
Overige programmalasten | 28.526 | 51.652 | 52.904 | 37.010 | 34.169 | 23.692 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 16.654 | 7.459 | 5.737 | 5.776 | 5.776 | 5.776 |
Saldo voor VPB en reserveringen | -48.858 | -70.252 | -65.520 | -57.677 | -55.123 | -44.349 |
VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo voor reserveringen | -48.855 | -70.250 | -65.520 | -57.676 | -55.124 | -44.352 |
Onttrekking aan reserves | 18.617 | 31.290 | 22.055 | 17.664 | 14.877 | 4.104 |
Toevoeging aan reserves | 7.837 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 2800 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -35.283 | -36.861 | -43.469 | -40.013 | -40.249 | -40.249 |
Toerekening overhead aan programma | ||||||
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 12.084 | 11.536 | 10.872 | 10.962 | 10.912 | 10.912 |
Overhead clustermanagement en ondersteuning | 0 | 4.425 | 4.023 | 4.081 | 4.037 | 4.037 |
Resultaat na Overhead | -47.367 | -52.822 | -58.364 | -55.056 | -55.198 | -55.198 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten bestaan grotendeels uit opbrengsten als gevolg van aangevraagde omgevingsvergunningen. Daarnaast zijn er opbrengsten als gevolg van in rekening gebrachte beheersvergoedingen voor hennepontmantelingen en uitvoering van gemeentewege (UVG).
Verder hebben de baten betrekking op rijksbijdragen, subsidies van de provincies en opbrengsten van derden welke worden ingezet voor de Warmte-uitwisseling Rotterdams haven, overige specifieke projecten en in het kader van ongerechtvaardigde verrijking.
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van concernbrede bedrijfsvoeringskosten en overige kosten vanuit andere producten. De apparaatslasten hebben betrekking op lasten van vast personeel en externe inhuur. De apparaats- en programmalasten betreffen de lasten voortvloeiend uit inspectie, toezicht, woningverbeteringen, hennepontmantelingen en monumenten.
Daarnaast zijn er ook uitgaven die voortvloeien uit deelname aan gemeenschappelijke regelingen en uitvoering van projecten zoals Skaeve Huse, Kansrijke wijken, Aanlegsteigers Schie en Rivierzones. De subsidies en inkomensoverdrachten hebben betrekking op de bijdragen aan de recreatieschappen.
Er komen programmalasten voort uit werkzaamheden met betrekking tot de doeluitkeringen Bodem (aanpak bodemsanering spoedlocaties en gasfabrieken), werkzaamheden op het gebied van lucht (nieuwe RAL) en de handhavingstaken door DCMR.
De programmalasten van het uitvoeringsprogramma Duurzaam bestaan uit de pijlers: Groene en gezonde veerkrachtige stad, Schonere energie tegen lagere kosten, Sterke en innovatieve economie en Doorschijnende en ondersteunende activiteiten. De kapitaallasten hebben betrekking op de investeringen in het kader van waterpleinen, groene daken, Rotterdam Climate Proof.
Reserves
De onttrekkingen aan de verschillende bestemmingsreserves (met uitzondering van de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds) laat een dalend verloop zien.
De onttrekkingen uit de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds dekken de verwachte werkzaamheden met betrekking tot de aanpak bodemsanering spoedlocaties en gasfabrieken, uitvoeringsprogramma 2015 - 2020. Voor de projecten die voortvloeien uit het programma Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) zal eveneens onttrokken worden uit de bestemmingsreserve taakmutaties Gemeentefonds in 2017. Daarnaast is er in 2017 een onttrekking aan de bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit ten behoeve van projecten uit het actieplan Luchtkwaliteit waaronder de sloopregeling.
De bestemmingsreserve Vereveningsfonds Bouwleges wordt conform afspraak afgebouwd naar nul. 2017 is het laatste jaar. De kosten die gemaakt worden voor de programma’s Particuliere Woningvoorraad, Bestaande Woningvoorraad en Steigers op Zuid worden geheel gedekt uit de bestemmingsreserves Investeringen Stedelijke Vernieuwing (ISV) en investeringsfonds Rotterdam (IFR). Vanuit de reserve IFR worden ook onttrekkingen gedaan voor projecten zoals Kansrijke Wijken, Aanlegsteigers Schie en Rivierzones
Meerjarig verloop
Het meerjarig verloop van dit programma wordt beïnvloed doordat na 2017 een aantal intensiveringsprojecten aflopen en doorschuiven in de tijd. Ook lopen inkomsten vanuit Rijk en provincie af. Verder wordt het financiële beeld bepaald door het aflopen van de middelen in het kader van ongerechtvaardigde verrijking, de middelen voor het uitvoeringsprogramma Bodem 2015-2020 en bij Duurzaam door het uitvoeringsprogramma van 2015-2018.
Voor de programma’s Particuliere Woningvoorraad, Bestaande Woningvoorraad en Steigers op Zuid zijn de te verwachten uitgaven en dekking over de jaren 2016 tot en met 2020 verwerkt en verdeeld. De programma’s Particuliere Woningvoorraad en Bestaande Woningvoorraad lopen af in 2019. Vanaf 2020 wordt het programma Steigers op Zuid niet meer gefinancierd uit de bestemmingsreserves ISV en IFR, maar uit de algemene middelen waardoor het saldo op dit product oploopt.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning
