Baten en Lasten
Baten en lasten (meerjarig) | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Totaal baten | 57.042 | 169.061 | 51.126 | 36.873 | 11.108 | 1.108 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 7.815 | 5.271 | 539 | 45 | 45 | 45 |
Financieringsbaten | 864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 49.864 | 163.790 | 50.587 | 36.828 | 11.063 | 1.063 |
Overige baten | -1.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 70.254 | 187.326 | 68.976 | 52.780 | 24.921 | 15.396 |
Interne Lasten | 10.306 | 8.887 | 3.752 | 2.527 | 2.267 | 1.998 |
Overige doorbelastingen | 10.306 | 8.887 | 3.752 | 2.527 | 2.267 | 1.998 |
Programmalasten | 59.948 | 178.439 | 65.224 | 50.253 | 22.654 | 13.398 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 31.046 | 54.294 | 25.471 | 18.178 | 5.315 | 385 |
Kapitaallasten | 2.824 | 2.640 | 3.325 | 3.536 | 3.469 | 3.401 |
Overige programmalasten | 26.142 | 120.552 | 36.448 | 28.239 | 13.570 | 8.837 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | -64 | 953 | -20 | 300 | 300 | 775 |
Saldo voor VPB en reserveringen | -13.212 | -18.265 | -17.850 | -15.907 | -13.813 | -14.288 |
VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo voor reserveringen | -13.214 | -18.265 | -17.851 | -15.906 | -13.811 | -14.287 |
Onttrekking aan reserves | 1.447 | 2.484 | 1.166 | 1.461 | 166 | 166 |
Toevoeging aan reserves | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -12.467 | -15.782 | -16.684 | -14.444 | -13.645 | -14.120 |
Toerekening overhead aan programma | ||||||
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead clustermanagement en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat na Overhead | -12.467 | -15.782 | -16.684 | -14.444 | -13.645 | -14.120 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten komen voornamelijk voort uit de uitvoering van het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn. Opdrachtgever van dit project is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van concernbrede bedrijfsvoeringskosten en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten zijn uitgaven voor luchtkwaliteit projecten zoals de milieuzone, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en verkeersveiligheid. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van in het verleden gedane investeringen.
Reserves
De onttrekkingen aan de bestemmingsreserves zet de gemeente in voor onder meer Verkeersveiligheid en Citylab.
Meerjarig verloop
De stijging in 2017 en daling vanaf 2018 van de baten en lasten komt door het uitvoeringsritme van het project Hoekse Lijn. Volgens de huidige inzichten wordt het project in 2018 opgeleverd. De baten en lasten die in 2019 en 2020 zijn geraamd, zijn nagekomen kosten en ontvangsten in verband met de financiële afwikkeling van dit project.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning
